Wypróbuję nowy typ postu na blogu (skoro jestem zbyt leniwy, żeby zrobić nowe zdjęcia :P) przedstawiający moją recenzję nowego filmu instruktażowego o wykorzystywaniu jednej lampy błyskowej, OneLight 2.0 workshop, którego autorem jest nie kto inny, jak Zack Arias :) Zapraszam dalej po pełną recenzję!
Powyższe zdjęcie Paulo Sergio, choć już nieaktualne ze względu na zmiany w zespole, jest idealnym przykładem tego, czego nauczyłem się od Zacka 4 lata temu, gdy obejrzałem jego pierwsze wideo z serii OneLight. Vivitar 285hv przez białą parasolkę na pełnej mocy przy zachodzącym słońcu :) Bardziej Ariasowo mógłbym popłynąć jedynie, gdybym rozłożył jeszcze softbox Westcott Apollo 28'', który razem z Vivitarem kupiłem oczywiście po obejrzeniu pierwszego OneLight. Wtedy nie było jeszcze w Polsce dostępnych szybko rozkładających się softów o konstrukcji parasolki, ale na szczęście nasz rynek otworzył się na przeróżne gadżety do strobingu i jedyne czego brakuje to pieniędzy w portfelu na wszystkie te modyfikatory...
Od pierwszego obejrzenia OneLight v1.0, widziałem ten tutorial już chyba 50 razy... Na pamięć znam muzykę w przerywnikach pomiędzy rozdziałami, sprzęt jakiego używał wtedy Zack i jego teksty tak często spotykane w marnym tłumaczeniu na polskich blogach :) Niemniej jednak miło widzieć wpływ jaki ma ten człowiek na rozwój polskich błyskaczy. Wiele jest w necie filmów i poradników, jednak Zack ma niewiarygodny dar nauczania i nawet największemu laikowi jest w stanie wbić do głowy zależności pomiędzy ISO, przysłoną i czasem naświetlania.
Przejdźmy jednak do meritum sprawy. Kupując szkolenie OneLight 2.0 otrzymujemy prawie 7 godzin kompleksowej wiedzy na temat pracy ze zdalnie wyzwalaną jedną lampą. Tak jak w pierwszej wersji OneLight, na początku pan Arias opisuje nam sprzęt potrzebny do pracy ze światłem (ten minimalistyczny, jak i bardziej zaawansowany), techniczną stronę fotografii z błyskiem, przeprowadza nas przez aż 3 rozbudowane sesje zdjęciowe (o różnym stopniu trudności) oraz podsumowuje całość, przeglądając wyniki zarejestrowanych na filmie sesji. Chciałbym jednak szczegółowiej zagłębić się w każdy z rozdziałów.
UWAGA: Wszystkie zdjęcia użyte poniżej są zrzutami ekranu z oficjalnego szkolenia OneLight 2.0, którego autorem jest Zack Arias. Wszelkie prawa autorskie należą do właściciela fotografii i zostały one tutaj użyte tylko i wyłącznie w celach demonstracyjnych.
1. Sprzęt
W pierwszej wersji szkolenia Zack dysponował kilkoma starymi Vivitarami, wycofanym z produkcji Sunpakiem 120j, kilkoma nikonowymi sabinami i większymi lampami studyjnymi AlienBee z zasilaniem plenerowym... i tak pozostało do tej pory :) Zack wciąż ma w swoim arsenale stare niezawodne lampy, jednak oczywiście na zleceniach komercyjnych nie może już polegać na większości swojego starego sprzętu. Z czasem i doświadczeniem nabył on nowe akcesoria z różnego zakresu cenowego i przedstawia je swoim widzom, dokładnie tłumacząc wszystkie wady i zalety nowego sprzętu. Zaprezentowane zostają nowe lampy LumoPro 180, które były tworzone we współpracy z Davidem "Strobistą" Hobbym, lampy plenerowe Elinchrom Quadra, przesiadka z AlienBee na Einsteiny tego samego producenta Paula C. Buffa, a nawet ukochane przez polskich odbiorców chińskie lampy YongNuo 560II. Niezależnie jednak od jakości i ceny sprzętu, Zack podkreśla, że światło to światło i ostatecznie wypełnia ono modyfikator, z którym zostaje użyte.2. Ekspozycja
W tym rozdziale robi się technicznie i "sucho" :) Pomimo tego, że jest to wykład o technicznej stronie błysku, trzeba przez tę cześć przebrnąć... i to najlepiej kilka razy. Umiejętność technicznego rozłożenia sesji na czynniki pierwsze pozwala cieszyć się jej kreatywną stroną i zapomnieć o ustawieniach aparatu i lampy. Bez podstaw możemy co prawda uzyskać ciekawe kadry idąc na żywioł i polegając na (coraz lepszych) ustawieniach automatycznych naszego sprzętu. Jednak gdy znajdziemy się w sytuacji, gdzie automatyka zawodzi, a nie jesteśmy w stanie poradzić sobie z poprawnym naświetleniem klatki, to będziemy żałowali, że nie wysłuchaliśmy Zacka do końca :) Sam pamiętam sytuację na początku swojej przygody z błyskiem, gdzie ustawiałem lampę na automatykę TTL i dziwiłem się, dlaczego na obiektywie kitowym o zmiennej przysłonie zdjęcia na 18mm były poprawnie doświetlone, a zdjęcia na 50mm były zbyt ciemne. Po obejrzeniu pierwszego OneLight zrozumiałem, ze przysłona kontroluje ilość światła błyskowego rejestrowanego na zdjęciu i obiektyw kitowy na 18mm posiadał przysłonę f/3,5, jednak po zbliżeniu na 50mm wzrastała ona to f/5,6 skutecznie odcinając mi ponad połowę światła błyskowego.3. Sesja A
Na pierwszej sesji spotykamy się z Zackiem i jego modelką w studio. Na czystym białym tle, z jedną lampą do dyspozycji, Zack jest w stanie wyczarować "milion" różnych ujęć różniących się od siebie klimatem, stylem oświetlenia, emocjami, grą cieni, wszystkim... Zaczynamy bardzo prosto, lecz stylowo. Po poprawnym ustawieniu mocy błysku, żadne z ujęć nie jest przypadkowe, czy też nudne. Z jedną modelką i czystym tłem można doskonalić swój warsztat i skupić się na detalach zanim wypłyniemy na głęboką wodę, mając do dyspozycji skomplikowaną scenerię i więcej osób do sfotografowania.4. Sesja B
Tutaj zaczynamy płynąć na głęboki koniec basenu :) Zack wciąż ma do dyspozycji tylko jedną osobę, lokalnego artystę, jednak sesja odbywa się w sklepie antycznym, który posiada przeróżne stylowe meble i rekwizyty. W odróżnieniu od czystego białego tła, w takim miejscu kompozycja odgrywa niezwykle ważną rolę, ponieważ trzeba mieć na uwadze każdy detal w tle za modelem. Zack stara się umieszczać fotografowaną osobę w kadrze tak, aby nic niepożądanego nie wyrastało mu z głowy, mogąc powodować nieprzyjemny w odbiorze kadr. W odróżnieniu od pozostałych klipów, to wideo jest nagrane w kolorze :) Zapomniałem dodać na początku, ze jakieś 75% całego szkolenia jest w odcieniach szarości :) Jest to jednak nowy trend na stronie Zacka DedPxl, którym "brandowane" jest całe szkolenie.5. Sesja C
I utonęliśmy :) Sesja z czteroosobowym zespołem w studio i plenerze, wciąż wykorzystując tylko jedną lampę błyskową. Zack opisuje dokładnie swój tok myślenia podczas ustawiania każdego z członów zespołu tak, aby nikt nie rzucał cienia na osobę stojącą obok. Ma on również na uwadze kolor i odcień ubrań, które mają fotografowane przez niego osoby, ponieważ postawienie najjaśniej ubranej osoby najbliżej źródła światła może nie tylko powodować niechciane przypalenia, ale może również przyciągać zbytnio wzrok tylko na jedną osobę na fotografii. Jest to też najbardziej złożona sesja pod względem sprzętowym, ponieważ zostają użyte tu różne gadżety, typu maszyna dymna, technika składania panoramy przy portrecie z użyciem specjalnej głowicy do statywu, i inne bajery :)6. Podsumowanie
Na zakończenie Zack nagrał małą prezentację najlepszych prac wykonanych podczas całego szkolenia (na szczęście w kolorze ;)) i dorzuca jeszcze kilka innych kadrów, przy których dokładnie opisuje użyte oświetlenie (niekoniecznie w liczbie pojedynczej) i metodykę wykonania danych zdjęć. Po przeglądzie prac Zack dzieli się z nami jeszcze kilkoma ostatnimi słowami i malutką poradą dla wszystkich piratów, którzy nielegalnie nabyli kopię OneLight 2.0 ;)Poniżej zamieszczam zapowiedź Onelight 2.0, która idealnie oddaje cały klimat tego szkolenia:
Aby być na bieżąco ze wszystkimi jakże wspaniałymi postami najlepiej jest polubić mnie na Facebooku, gdzie zawsze będę dawał zapowiedź nowego wpisu. Pozdrawiam!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz