10.03.2018

Lampa Reporterska vs. Lampa Studyjna - Rozkład Światła | JacekWPhoto

Kilka ostatnich wolnych chwil spędzam na montażu materiału "Teoria Strobingu", który będzie się ukazywał na moim kanale YouTube raz w tygodniu przez dwa miesiące. Dla moich Patronów będzie on jednak dostępny w całości od razu w momencie publikacji pierwszego odcinka. Teoria Strobingu będzie miała na celu przybliżenie najważniejszych podstaw i zasad działania lamp reporterskich i plenerowych używanych zdalnie. Podczas opisywania różnych modyfikatorów i uchwytów, omawiam softboxy studyjne mocowane na lampę reporterską. Dzisiaj chciałbym skupić się na rozkładzie światła błyskowego z obu rodzajów lamp: studyjnych i reporterskich, właśnie w studyjnych modyfikatorach. Wiele osób uważa, że lampa reporterska nigdy nie wypełni dużych modyfikatorów tak jak lampa studyjna. Sprawdźmy to :)


Na zdjęciach powyżej użyłem studyjnej octy 120cm z klasycznym mocowaniem Bowens S. Po lewej stronie pokazany jest rozkład światła w modyfikatorze z typowej lampy studyjnej, a po prawej stronie jest lampa reporterska z najtańszą mydelniczką, która ma za zadanie symulować podobny efekt i charakterystykę światła. Jak możemy zauważyć, efekt jest bardzo do siebie zbliżony. Wewnętrzny dyfuzor z octaboxu pomaga wyrównać ekspozycję na drugiej płaszczyźnie dyfuzyjnej. Cienie, które są widoczne na zdjęciach, to cztery poprzeczki i środek konstrukcji modyfikatora typu "szybki montaż". Przy lampie reporterskiej są one bardziej widoczne i środkowy cień jest większy, ponieważ źródło światła jest mniejsze i bardziej centralne. Okrągły palnik lampy studyjnej rozprasza światło z miejsca delikatnie bardziej odsuniętego od centralnej osi softboxy, dlatego ten cień środkowy wydaje się być bardziej pochłonięty przez światło.


Kolejnym modyfikatorem jaki testowałem była największa parasolka jaką posiadam, czyli srebrna paraboliczna odbijająca parasolka z dyfuzorem. Użycie jak największego dostępnego mi modyfikatora miało na celu pokazanie, czy mała lampa reporterska będzie miała problem z wypełnieniem jej światłem. Jak się okazuje, charakterystyka rozproszenia jest znowu bardzo podobna. Centralny okrąg światła jest zbliżony do siebie średnicą, co było uwarunkowane odległością palnika lampy od środka parasolki. Przy lampie studyjnej okrąg ten jest bardziej zdefiniowany i wyraźniejszy na brzegach ze względu na budowę palnika. Prosta mydelniczka na lampie reporterskiej ma to do siebie, że nie będzie idealnie emitować światła we wszystkich kierunkach z identyczną intensywnością. Może trochę lepiej wyglądałby rozkład światła przy użyciu bardziej okrągłej mydelniczki, typu Gary Fong, jednak chciałem wykorzystać najpopularniejszy modyfikator tego typu.


Ostatnim testowanym przeze mnie modyfikatorem był srebrny beauty dish o średnicy 70cm. Na zdjęciach powyżej został on użyty z dodatkowym dyfuzorem, czyli tak zwaną "skarpetą". Tutaj również rozkład światła jest bardzo podobny, ale na lampie reporterskiej (po prawej) widzimy lekkie rozciągnięcie środkowego cienia w pionie. Jest to spowodowane prostokątną budową naszej mydelniczki. W lampie studyjnej z okrągłym palnikiem widzimy natomiast normalny cień na środku. Poniżej mamy przedstawione porównanie tego samego modyfikatora, ale już bez skarpety. Światło w obu przypadkach ma tę samą charakterystykę pierścienia. Pokazuje to, że nawet mała lampka reporterska jest w stanie w miarę poprawnie wypełnić taki modyfikator światłem.


Żałuję, że nie miałem dostępnego softboxu typu strip o bardzo długiej krawędzi, ponieważ bardzo chciałbym zobaczyć, czy lampa reporterska jest w stanie w miarę równo pokryć jego powierzchnię.

Oczywiście największa różnicą w porównaniu tych lamp jest ich moc i wydajność. Lampy studyjne są projektowane tak, żeby były odpowiednio mocne, a ich czas odświeżania błysku nie trwał zbyt długo. Mała lampa reporterska zasilana czterema bateriami AA nie jest w stanie konkurować z tak dużą jednostką pod względem mocy. Istnieją pośrednie rozwiązania typu Reporter 200, które zacierają delikatnie granicę pomiędzy mocą, a mobilnością i posiadają otwarty, wysunięty palnik.

Podsumowując, nie ma większego znaczenia jaką lampę wrzucicie w dany modyfikator, bo dość często rezultat będzie bardzo porównywalny, a po zdjęciu końcowym nikt nie będzie potrafił stwierdzić, czy była to standardowa lampa studyjna, czy może mała reporterska z mydelniczką. Najważniejsze jest to, żebyście fotografowali tym co macie i nie dali sobie wmówić, że czegoś nie da się zrobić. Z czasem sami zbierzecie zestaw oświetleniowy, który dla was będzie najlepszy i będzie pasował do rodzaju zdjęć, które wykonujecie.

Aby być na bieżąco ze wszystkimi jakże wspaniałymi postami najlepiej jest polubić mnie na Facebooku, gdzie zawsze będę dawał zapowiedź nowego wpisu. Jeśli chcesz wesprzeć to co robię, możesz dołączyć do moich Patronów i mieć dostęp do naszej prywatnej grupy na FB i dodatkowych materiałów. Pozdrawiam!

9 komentarzy:

  1. Bardzo pomocne, dziękować:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak zwykle pełna profeska :)

    Pzdr
    Andrzej Borkowski

    OdpowiedzUsuń
  3. Super wpis ;) Bardzo pomocny ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Fajnie! Bardzo pomocne przy rozkminach o zasadności zakupie sprzętu, tym bardziej do np warunków domowych :)
    Mógłbyś podać moc reporterki jaką tutaj zastosowałeś i podrzucić chociaż zdjęcie tej mydelniczki? Sprawdzałeś jak to będzie wyglądać bez tego dodatku lub czy zbliżony efekt da klapka wbudowanego w lampę dyfuzora?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wbudowany dyfuzor da trochę zbliżony efekt, ale nie wypełni softboxów identycznie, chociaż można z tym żyć :) reporterka miała różną moc, ale nie miała ona tutaj znaczenia, bo chodziło tylko o rozkład światła :) ale mniej więcej jak studyjna 400Ws była na 1/32 mocy to reporterska była gdzieś ok 1/8-1/4, ale różniło to się między modyfikatorami

      Usuń
  5. Świetny artykuł Jacku. Od dawna miałem wątpliwości odnośnie reporterek w modyfikatorach studyjnych. Cieszę się, że zdołałeś je rozwiać. Zastanawia mnie tylko jedna rzecz. Jak montujesz to środkowe słoneczko Beauty disha? Wypukłością na zewnątrz czy do środka? Ma to w ogóle jakieś znaczenie? Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mam wypukłością na zewnątrz i nigdy tego nie zmieniałem:)

      Usuń
  6. Podane znakomicie.
    Zamierzam kupić pod lampę reporterską SB-800 SB-900 kupić biały beauty dish o średnicy 42 cm z plastrem miodu i dyfuzorem. Czy wspomniane lampy pojedynczo dadzą radę? Jeśli tak, czy warto zainwestować w większe słoneczko?

    OdpowiedzUsuń