28.12.2015

Photoshop: Darmowe akcje / operacje do retuszu, cz. 1 | Fotografia Portretowa i Muzyczna

Niedawno Jacek Ziółkowski zorganizował spotkanie grupy Fotokujawy, na którym miałem okazję udzielić mojej grupie kilku wskazówek związanych z pracą z lampami błyskowymi. Dzisiaj natomiast chciałbym podzielić się kilkoma akcjami do Photoshopa, które powinny ułatwić obróbkę zdjęć :) Omawiany tutaj retusz będzie głównie związany z podstawami obróbki portretu/beauty, które są bazą do dobrego wykończenia zdjęcia :) Zapraszam do lektury!



Zestaw kilku podstawowych akcji do Photoshopa można pobrać z poniższego linku:


Wystarczy pobrać plik, zapisać go w dowolnym miejscu na dysku i dwukrotnie na niego kliknąć. Otworzy nam się wtedy domyślnie Photoshop i akcje automatycznie załadują się w panelu bocznym. Jeżeli panel akcji nie jest widoczny, należy w menu wybrać "Widok/Operacje (Alt + F9)" (eng. Window/Actions (Alt + F9). Tak... akcje=operacje :) Ja osobiście używam anglojęzycznej wersji Photoshopa, bo nie lubię sposobu tłumaczenia niektórych narzędzi, więc wszelkie "akcje" wspomniane w tym wpisie odnoszą się do okna "operacje"... :)

Niektóre z akcji mają w nazwie "8bit" i działają poprawnie jedynie na ośmiobitowych plikach. Ma to duże znaczenie, ponieważ metoda aplikowania warstw dla techniki "frequency separation" różni się dla plików 16 i 8 bitowych. Wszystkie pozostałe akcje mogą być używane na każdym rodzaju pliku, ponieważ są to głównie nowe warstwy z ustawieniami i nie mają bezpośredniego powiązania z podstawową warstwą tła.

Wszystkie zawarte w tym folderze akcje nie wpływają bezpośrednio na główną warstwę tła. Tworzą się nowe warstwy z określonymi ustawieniami, na których można do woli pracować. Dzięki temu zawsze możemy porównać zastosowane zmiany z oryginalnym zdjęciem poprzez włączenie i wyłączenie danych warstw.

Przejdźmy zatem do opisu poszczególnych akcji:

Beauty Retouch (8bit) oraz Portrait Retouch zawierają w sobie zbór warstw z pozostałych akcji potrzebnych do podstawowego, kompletnego retuszu. Portrait Retouch posiada mniejszą ilość warstw i bazuje na kopii głównego zdjęcia, na którym powinno się usunąć skazy na skórze za pomocą punktowego pędzla korygującego (spot healing brush), pędzla korygującego (healing brush), łatki (patch) lub stempla (clone stamp) i dokonać ewentualnych modyfikacji narzędziem formowanie/skraplanie (liquify). Beauty Retouch bazuje natomiast na technice zwanej "frequency separation" i posiada więcej warstw do bardziej szczegółowej obróbki skóry, oczu i włosów (opisane poniżej).

Frequency Separation (8bit). Jest to obecnie najczęściej stosowana technika w wysokiej jakości retuszu, która pozwala na oddzielenie tekstury od koloru na dwie niezależne warstwy z możliwością modyfikacji obu z nich. Wersja zawarta w tym pakiecie ma zastosowanie jedynie w plikach ośmiobitowych, ponieważ akcje te zostały stworzone dla osób zaczynających swoją przygodę ze szczegółowym retuszem i w większości przypadków jest to praca właśnie na plikach 8bit :) Wracając jednak do konkretów... Mamy do dyspozycji dwie warstwy: High texture i Low color. Na warstwie tekstury najlepiej jest używać stempla na 100% przezroczystości i twardej krawędzi. Na warstwie koloru można stosować różne techniki wyrównywania przejść tonalnych. Niektórzy lubią bardziej szczegółowe malowanie pędzlem o małej przezroczystości, a niektórzy zaznaczają większe fragmenty skóry lassem i używają różnego rodzaju rozmyć (gaussowskiego lub powierzchniowego). Szersze zastosowanie tej techniki można obejrzeć w bardzo dobrym wideo tutorialu Eleny Jasic na YouTubie, lub poczytać artykuł Julii Kuzmienko na Fstoppers (obie wersje anglojęzyczne).

Dodge and Burn. Technika manipulacji światłem i cieniem. Może być wykorzystywana ogólnie na jednej warstwie szarej z 50% kryciem i mieszaniem miękkiego światła (soft light), lub może zawierać dwie warstwy przeznaczone do ustawień globalnych i lokalnych. W załączonym zbiorze akcji, dodge and burn opiera się na warstwach szarych, po których malujemy narzędziami odpowiednio nazwanymi "rozjaśnianie" (dodge) i "ściemnianie" (burn) :) Najprościej jest używać jednego narzędzia rozjaśnianie i przyciskiem Alt przełączać na opcję ściemnianie przy zachowaniu tych samych ustawień pędzla. Użycie warstwy szarej przy ekstremalnym rozjaśnieniu cieni może spowodować wypłowienie koloru dlatego dobrze jest ponad warstwami Dodge and Burn umieścić pustą warstwę z mieszaniem "kolor" dla skorygowania ewentualnych braków w nasyceniu barw. Bardziej zaawansowanym zastosowaniem tej techniki jest użycie dwóch warstw ustawień (krzywych, bądź poziomów) na rozjaśnianie i przyciemnianie i zamaskowanie ich czarnym kolorem, a następnie odsłanianie białym pędzlem jaśniejszych i ciemniejszych elementów. Jest to bardziej czasochłonna technika ze względu na konieczność przełączania między warstwami, jednak są zwolennicy tej metody. Opisywałem ją podczas porównania pracy z tabletem i myszką.

Contrast 20% (BW layer). Pojedyncza warstwa podbijająca ogólny kontrast przy delikatnym zgaszeniu kolorów. Wykorzystywana jest warstwa ustawień czarno białych z mieszaniem miękkiego światła (soft light) na przezroczystości 20%. Idealnie sprawdza się w plenerach i przy dodawaniu delikatnego "podbicia" całego zdjęcia. Dla mocniejszego lub delikatniejszego efektu można dowolnie manipulować przezroczystością warstwy. Można również dostosować ustawienia kolorystyczne w filtrze czarno białym dla przygaszenia lub wyszczególnienia odpowiednich barw.

Hair (curves) / Eyes (curves). Dwie akcje o jednakowym działaniu, ale różnym natężeniu. Tworzone są dwie warstwy krzywych, rozjaśniająca i przyciemniająca, zamaskowane czarnym kolorem, które możemy stosować na zdjęciu używając na maskach białego pędzla o wybranej przezroczystości. W przypadku włosów sprawdza się dobrze do nadania trójwymiarowości lokom. Przy obróbce oczu można rozjaśnić tęczówki od wewnątrz, oraz białka oczu, a następnie dodać ciemniejszy charakterystyczny okrąg na brzegach tęczówki.


Cross (blue/green/red). Każda akcja to zastosowanie krzywych ze ściągniętym kontrastem na odpowiednim kanale barwowym (RGB). Jest to bardzo popularna technika koloryzacji zdjęć i polega na dodaniu przeciwstawnych kolorów z palety RGB i CMYK w cieniach i światłach. Akcje dostępne do ściągnięcia mają najbardziej podstawowe wersje kolorystyczne tej techniki bazujące tylko na jednym kanale. Można jednak swobodnie mieszać kanały i ściągać krzywe wedle uznania otrzymując nowe coraz ciekawsze rezultaty. Trzeba pamiętać jednak o umiarze w światłach, ponieważ bardzo często ma to wpływ na odcień skóry i trzeba unikać sytuacji, gdzie twarz zaczyna wpadać w zielonkawy odcień. Najlepiej jest eksperymentować z mocniejszymi kolorami w cieniach i delikatnie podbijać światła. Używanie krzywych nie jest tutaj również koniecznością, ponieważ te same efekty można uzyskać poziomami lub mikserem kanałów.


Contrast Matte i Black and White Matte. Dwie akcje ścinające kontrast krzywymi. Głównym zamysłem jest rozjaśnienie punktu czerni i przyciemnienie punktu bieli. Krzywa wygląda podobnie jak w przypadku cross processingu powyżej, ale ma zastosowanie do całego kanału RGB, nie poszczególnych kolorów. Bardzo popularny efekt używany przy fotografiach czarno białych z wysokim kontrastem. Daje wrażenie obecności szczegółów w czarnych elementach zdjęcia i przepalenia nie rażą tak oczu.


Jest to pierwsza część i pierwsze podejście do publikacji akcji do Photoshopa. Mam nadzieję, że z czasem będę mógł publikować więcej plików tego typu do pomocy przy podstawowej obróbce zdjęć. Pamiętajcie, żeby wszystkiego używać z umiarem. Każde ustawienia są stosowane na nowych warstwach, dlatego można bez problemu obniżyć widoczność danej warstwy, jeżeli zastosowany efekt wydaje się być zbyt mocny.

Aby być na bieżąco ze wszystkimi jakże wspaniałymi postami najlepiej jest polubić mnie na Facebooku, gdzie zawsze będę dawał zapowiedź nowego wpisu. Pozdrawiam!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz